Blogtips #13 Google Analytics

Je hebt een blog en schrijft artikelen. Daarnaast ben je actief op Social Media en deelt hier je berichten. Maar hoeveel bezoekers trek jij nou naar je site? En hoe houd je dit bij? Google Analytics helpt je hierbij!

Google Analytics is dé tool om je statistieken bij te houden. Zeer uitgebreid maar daardoor ook ingewikkeld.

De wonderlijke wereld van Google Analytics!

Welkom in de wonderlijke wereld van Google Analytics!

In dit artikel geef ik je een beknopte uitleg over Google Analytics. De meest belangrijke onderdelen komen aan bod. Na het lezen van dit artikel, weet jij waar je bezoekers vandaan komen en wat ze graag lezen!

De verschillende onderdelen van Google Analytics:

  1. Realtime
  2. Doelgroep
  3. Acquisitie
  4. Gedrag
  5. Conversaties

Realtime

In Realtime kan je zien of er op dit moment bezoekers online zijn op jouw site. Je ziet het aantal bezoekers die online zijn, hoe lang ze online zijn, de belangrijkste verwijzing (bijv. Facebook), de belangrijkste actieve pagina, het beste sociale verkeer en de belangrijkste zoekwoorden.

 

Doelgroep

Een van de belangrijkste onderdelen van Google Analytics is de doelgroep. Bij doelgroep kan je verschillende dingen meten. Het belangrijkste onderdeel hiervan is het overzicht. In het overzicht zie je hoeveel sessie, unieke bezoekers en pagina weergaven er zijn geweest in de afgelopen maand. De periode is overigens eenvoudig aan te passen rechtsboven in de hoek. Deze statistieken worden visueel gemaakt in een eenvoudige grafiek.

Let op dat sessies en unieke bezoekers twee verschillende dingen zijn. Unieke bezoekers zijn het aantal unieke personen die in de gekozen periode op jouw website zijn gekomen. het kan zijn dat bezoekers meerdere keren terugkomen. Dit wordt aangeduid met het aantal sessie. Het aantal sessie ligt dus vaak hoger dan de hoeveelheid unieke bezoekers.

De doelgroep is nog verder te onderzoeken in de andere kopjes. Bij demografie vind je een overzicht van de leeftijd van jouw bezoekers en of het mannen of vrouwen zijn. 

Geo vertelt je waar je bezoekers vandaan komen en welke taal ze spreken.

Gedrag is tevens een belangrijk onderdeel van de doelgroep. Hier vind je nieuw versus terugkerende bezoekers. Welk percentage komt voor het eerst op je website en hoeveel bezoekers komen vaker terug? Bij frequentie en geschiedenis zie je de frequentie van de hoeveelheid sessies van bezoekers. Je ziet hoe vaak er 1 sessie wordt gedaan door bezoekers of hoe vaak er 15-25 sessie worden gedaan door bezoekers. Engagement vertelt je de weergaveduur van de hoeveelheid sessie, bijvoorbeeld 0-10 seconden of 181-600 seconden.

Onder de kopjes technologie en mobiel vind je welke browser en netwerk je bezoekers gebruiken en met welk apparaat ze je site bezoeken.

 

Acquisitie

Acquisitie heeft alles te maken met vanaf waar een bezoeker op jouw site komt. In het overzicht kan je zien of je bezoekers komen via Social Media (en welke website?), direct, organic search (google etc.), referral (vanaf een andere site die jouw bijvoorbeeld vernoemt heeft), paid search (dit heeft te maken met Google AdWords, komt later in dit artikel) of via geen van de bovenstaande (other).

Ik vind het zelf erg prettig om het te bekijken in de boomdiagram. In een oogopslag wordt het duidelijk waar jouw bezoekers vandaan komen.

Onder het kopje bron/medium en verwijzing wordt toegespitst vanaf welke site je bezoekers precies komen. t.co is de uitgaande site van Twitter. Heeft mij een tijdje geduurd voordat ik hier achter was 😉

Adwords is een campagne die je kan opzetten om beter gevonden te worden door Google. Je doet dit door middel van zoekwoorden die voor jouw site relevant zijn te koppelen aan jouw website. Onder dit kopje en het kopje campagnes kan je de resultaten bekijken.

Sociaal geeft een duidelijk beeld van wat de invloed is van Social Media op jouw site. Je vind hier een eenvoudig overzicht van de unieke bezoekers die via Social Media op jouw site terecht komen.

 

Gedrag

Naast je doelgroep is het natuurlijk belangrijk om te weten welke artikelen nou aanslaan bij je bezoekers. Welke artikelen doen het goed en welke artikelen worden minder goed gelezen. Een belangrijk onderdeel om je website te verbeteren!

In het overzicht zie je de 10 beste pagina’s die zijn bezocht in de desbetreffende periode. Via gedragsstroom kan je zien naar welke pagina je bezoekers doorgaan.

Onder site inhoud vind je een gedetailleerde inhoud van het gedrag van je bezoekers. Je vind hier welke pagina het meest populair is, hoeveel paginaweergaven deze heeft gehad, unieke paginaweergaven, gemiddelde tijd dat een bezoeker door heeft gebracht op de desbetreffende pagina, wat het bouncepercentage is (bouncepercentage is het percentage wat maar één pagina bezoekt en daarna je site weer verlaat) en het uitstappercentage (de hoeveelheid bezoekers die je website verlaten op de desbetreffende pagina).

Sitesnelheid geeft je enkele tips om de snelheid (en kwaliteit!) van je website te verbeteren. Interessant om je hier eens in te verdiepen!

Analyse op pagina geeft je inzicht in waar er op je pagina wordt geklikt. Het is leuk om te zien hoe vaak iemand op mijn “You may also like” kopje klikt of op het logo om weer terug op de homepage te komen.

 

Conversaties

Bij conversaties kan je zelf een doel bepalen en deze instellen. Je kan hierbij denken aan het delen op Social Media bijvoorbeeld.

 

Zo, een flinke lap tekst, knap als je er helemaal doorheen bent gekomen 😉 Ik hoop dat Google Analytics nu wat duidelijker voor je is en dat jij ook het beste uit jouw site kan halen!

Liefs, Charlotte ♥

Tot nu toe verschenen Blogtips:

 #1 Hoe schrijf ik goede content?
#2 Waar haal je inspiratie vandaan?
#3 Hoe zorg je voor meer traffic?
#4 Hoe krijg je meer volgers op Social Media?
#5 Hoe voorkom je een Bloggers Burnout
#6 Hoe plan ik het bloggen?
#7 25 blogpost ideeën!
#8 De beste websites voor Stockfoto’s!
#9 Onmisbare WordPress plugins!
#10 Standaard pagina’s voor op je blog
#11 Sidebar, hoe, wat en waar?
#12 Meer reacties krijgen


Widget not in any sidebars

Volg Lovely Charlotte ook via e-mail!

  • Vul je e-mailadres in om je in te schrijven en e-mailmeldingen te ontvangen als er een nieuw artikel online staat 🙂

  • About Charlotte | Lovely Charlotte

    Bijna 30, moeder van Ifan (’11.), getrouwd met mijn grote liefde, Dafydd, een echt stadsmeisje met Overijsselse en Brabantse roots. Boks, ben gek op wijn, praat graag (té) veel, social media verslaafd en dol op (online) shoppen!

    9 thoughts on “Blogtips #13 Google Analytics

    1. Handig artikel dit, dank! Echter hou ik mezelf helemaal niet bezig met cijfertjes en dergelijke. Heb Google Analytic wel geïnstalleerd (heel wat jaren te laat om echt goede cijfers te zien) maar gebruik het eigenlijk niet.
      Sas onlangs geplaatst…Afgelopen weekend…My Profile

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    CommentLuv badge

    %d bloggers liken dit:

    Lovely Charlotte maakt gebruik van Cookies Klik hier voor meer informatie

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close

    Meer in Blogtips
    Blogtips - Google Analytics
    Blogtips #12 Meer reacties krijgen

    Reacties op je artikel krijgen, dat willen we natuurlijk allemaal! Maar hoe doe je dit?

    Sluiten